اخبار سلامت ایران

ساخت وبلاگ

سازمان بسیج جامعه پزشکی کل کشور جزییات خدمت رسانی پزشکان بسیجی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، ‌ در پی وقوع باران‌های سیل‌آسا در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان و آسیب رسیدن به زیرساخت‌ها، تاسیسات شهری و در معرض خطر قرار گرفتن سلامتی هموطنان‌مان در این مناطق، سازمان بسیج جامعه پزشکی کل کشور و کانون‌های زیر مجموعه آن در مناطق سیل زده، در حال خدمت‌رسانی به هموطنان آسیب دیده است.

سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با توجه به تجربه‌ای که از سیل‌های متعدد به دست آورده اکنون که مردم این استان درگیر شرایط نامساعدی هستند، آماده اعزام تیم‌های پزشکی، بهداشتی، تجهیزات درمانی و انواع دارو به این مناطق است.

خوشبختانه در کنار فعالیت‌های مستمر و مؤثر بسیج جامعه پزشکی استان سیستان و بلوچستان، هم‌افزایی مطلوبی میان کانون‌های زیر مجموعه این سازمان در مسیر خدمت‌رسانی هرچه مؤثرتر به هموطنان رنج کشیده در مناطق سیل‌زده به وجود آمده است.

فعالیت‌های مردمی تیم‌های پزشکی و متخصص بسیج جامعه پزشکی کل کشور از جمله تیم پزشکی شهید رهنمون که متشکل از تیم‌های پنج تا هفت نفره پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف است، در مناطق سیل زده از روز اول حضور داشته و پس از فروکش کردن موج سیل نیز این خدمت‌رسانی ادامه خواهد داشت.

همچنین تیم‌های متخصص پزشکان به صورت آماده‌باش درحال خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند که برپایی پایگاه‌های درمانی و انواع ویزیت‌های رایگان از جمله خدمات این افراد است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، لازم به ذکر است که بسیج جامعه پزشکی کل کشور این آمادگی را دارد که در صورت نیاز، تعداد بیشتری نیروهای متخصص، تجهیزات درمانی و انواع دارو را به مناطق سیل زده اعزام کند.

گفتنی است که از طریق هم‌افزایی مناسبی که میان بخش‌های مختلف سازمان بسیج جامعه پزشکی کل کشور در استان سیستان و بلوچستان، مناطق سیل‌زده و استان‌های همجوار وجود دارد، این موج خدمت‌رسانی گسترده پس از فروکش کردن سیل و بارندگی‌های بی‌سابقه با وسعت بیشتری جهت جلوگیری از ایجاد بیماری‌های واگیردار ناشی از سیل ادامه خواهد داشت.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 85 تاريخ : چهارشنبه 25 دی 1398 ساعت: 13:32

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص قلب و عروق گفت: امروزه بیماریهای قلبی و عروقی به یک بحران تبدیل شده است.

پروفسور معصومعلی معصومی، امروز(24 دی) در مجمع سلامت شهرستان کرمانشاه، با بیان اینکه ۴۵ درصد جامعه در معرض بیماریهای قلبی و عروقی هستند، گفت: باید در مراکز بهداشتی مرکز مقابله با بیماری های قلبی و عروقی راه اندازی شود.

وی ادامه داد: طبق قانون اگر یک موضوع ۱۰ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد شرایط بحرانی می شود و اکنون بیماری های قلبی و عروقی در جامعه به یک بحران تبدیل شده است.

معصومی تاکید کرد: هم اکنون سن سکته قلبی به سنین جوانی رسیده که این موضوع می طلبد برای مقابله با این بحران چاره اندیشی شود.

وی سپس بیماریهای قلبی و عروقی را به سه دسته بیماریهای مادرزادی، رماتیسمی و کرونری(بیماریهای انسدادی رگ های قلب) تقسیم بندی کرد و افزود: بیماریهای مادرزادی اجتناب ناپذیر است، اما میزان بیماریهای رماتیسمی با درمان گلودردهای دوران کودکی تقریبا ریشه کن شده است.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی در ارتباط با بیماریهای قلبی و عروقی به بیماریهای کرونری مربوط می شود که با سبک زندگی افراد ارتباط مستقیم دارد.

وی با هشدار در مورد مصرف زیاد شیرینی ها، از مردم خواست مصرف این نوع خوراکی ها را کاهش دهند.

معصومی گفت: همچنین توصیه می شود خانواده به هیچ عنوان روغن جامد مصرف نکنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ابرازنگرانی از گرایش جامعه به گیاه درمانی، در مورد خطرات این روش هشدار داد.

معصومی در ادامه با تاکید بر اینکه اولین علامت بیماریهای قلبی و عروقی فشار خون بالا است، از مردم خواست تا فشار خون خود را کنترل کنند.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 96 تاريخ : چهارشنبه 25 دی 1398 ساعت: 13:23

ایسنا/بوشهر رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: با توجه به افزایش پسماندهای عفونی تولیدی در صورت عدم مدیریت صحیح مخاطرات انسانی و آلودگی‌های زیست‌محیطی ر پی خواهد داشت.

ماریا خویش‌دوست در نشست آموزشی ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی عنوان کرد: با گسترش شهرها، افزایش جمعیت و سرعت روند ایجاد مراکز درمانی، پسماندهای عفونی تولیدی نیز افزایش‌ یافته است که عدم مدیریت صحیح این پسماندها باعث بروز مخاطرات انسانی و آلودگی زیست‌محیطی می‌شود.

وی تصریح کرد: حفظ سلامت عمومی و محیط‌زیست در مقابل اثرات نامطلوب پسماندهای پزشکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت‌های اجرایی پسماند است و با مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی می‌توان از سلامت عمومی و محیط زیست حفاظت کرد.

این مسئول بیان کرد: به‌ تمامی پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیّت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال و خورندگی دارند پسماندهای پزشکی گفته می‌شود که شامل پسماند عفونی، تیز و برنده، شیمیایی و دارویی و پسماند عادی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: مدیران اجرایی پسماند موظف هستند بر اساس معیارها و ضوابط وزارت ترتیبی اتخاذ نمایند تا سلامت، بهداشت و ایمنی عوامل اجرایی تحت نظارت آن‌ها تامین و تضمین شود.

خویش‌دوست تاکید کرد: تمامی مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه‌ها، مراکز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشکی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و سایر مراکز تولید پسماند پزشکی موظف هستند در مبدأ تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را با رعایت موارد ایمنی جمع‌آوری، تفکیک و بسته‌بندی کنند.

وی با بررسی مشکلات مرتبط با بحث مدیریت ناکارآمد پسماندهای پزشکی عزم جدی تمامی دست‌اندرکاران را برای ارتقاء بیشتر طرح خواستار شده و با اشاره به نقش نظارتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان و تلاش بازرسان جهت پایش بهتر بر عملکرد شرکت خصوصی امحا کننده پسماندهای عفونی از مدیران کلینیک‌ها و سازمان نظام پزشکی خواست برنامه‌ریزی لازم جهت ایجاد رقابت بین شرکت‌ها با هدف افزایش خدمات را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، پسماندهای پزشکی، پسماندهای خطرناکی هستند که اگر بی‌خطر نشوند محیط زیست، آب‌های زیرزمینی، خاک و سلامت افراد را تهدید می‌کنند و تاثیرات مخربی بر محیط زیست و سلامت افراد دارند. مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بی‌خطر نکردن پسماندهای عفونی و به خطر انداختن سلامتی، بهداشت و محیط زیست جامعه جرم است.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 81 تاريخ : چهارشنبه 25 دی 1398 ساعت: 13:13

ایسنا/فارس معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که بخشی از طرح‌های تولید تجهیزات و وسایل مصرفی حوزه بهداشت و درمان که امسال به عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی ثبت شده بود، به مرحله تولید و بهره‌برداری رسیده است.

دکتر مهرداد شریفی سه شنبه 24 دیماه در جمع خبرنگاران گفت: طرح‌های تولید الکترودهای قلب یکبار مصرف، کاشتنینه‌های استخوان و مفاصل و تیغه درماتوم، از طرح‌های اقتصاد مقاومتی حوزه بهداشت و درمان فارس به شمار می‌رود که امسال به مرحله تولید و بهره‌برداری رسیده است.

او با بیان اینکه هر سه طرح به بهره‌برداری و 2 طرح تولید الکترود قلبی یکبارمصرف و کاشتنینه‌های استخوان و مفاصل به تولید انبوه رسیده است، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد رشد شمار طرح‌های این حوزه باشیم.

مسئول اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به وظیفه دانشگاه در حمایت از شرکت های دانش بنیان و حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم کارآفرین، در خصوص این سه طرح اقتصاد مقاومتی گفت: این تولیدات مربوط به سه شرکت دانش بنیان غیردولتی خارج از دانشگاه است.

دکتر عرفان خوارزمی ادامه داد: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف حمایت از کالاهای ایرانی، بخشی از تولیدات این شرکت‌ها را خریداری کرده‌اند.

خوارزمی با اشاره به ثبت این طرح‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۹۸ در سامانه های اقتصاد مقاومتی کشوری «نیپا» و «سانپا» و تصویب و قید آن در سند پیشران توسعه استان در حوزه سلامت از سوی استانداری فارس، افزود: شرایط و خط تولید این شرکت ها از سوی مسئولانی از معاونت اقتصادی استانداری، سازمان برنامه و بودجه و سازمان «صمت» استان و کارشناسانی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به تازگی بازدید و بررسی شد.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 99 تاريخ : چهارشنبه 25 دی 1398 ساعت: 12:52

شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با راه اندازی هفت رشته در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای یک دوره موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی جدیدترین مجوزهای رشته‌های علوم پایه پزشکی را اعلام کرد.

به استناد رای صادره در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی با راه اندازی هفت رشته در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای یک دوره موافقت به عمل آمد.

رشته بهداشت عمومی گرایش­‌های مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت خانواده مقطع کاردانی در مجتمع آموزش عالی سلامت بیرجند مستقر در نهبندان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و همین رشته در مجتمع آموزش عالی سلامت سراوان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ایجاد شد.

رشته بهداشت محیط مقطع دکتری تخصصی (Ph.D.) با ظرفیت پذیرش دو دانشجو برای یک دوره و رشته مهندسی بهداشت حرفه­‌ای مقطع کارشناسی ارشد با ظرفیت پذیرش چهار دانشجو برای یک دوره در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجوز گرفت.

همچنین با راه‌اندازی رشته مهندسی بهداشت حرفه‌­ای و ایمنی کار  مقطع کارشناسی پیوسته  با ظرفیت پذیرش ۲۰ دانشجو برای یک دوره در دانشکده علوم پزشکی سیرجان، رشته مهندسی بهداشت محیط مقطع کارشناسی با ظرفیت پذیرش ۲۵ دانشجو شهر سرایان برای یک دوره (تحت نظارت دانشکده پیراپزشکی فردوس) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند موافقت شد.

به گزارش مفدا، رشته مامایی مقطع کارشناسی با ظرفیت پذیرش ۱۵ دانشجو برای یک دوره در دانشکده علوم پزشکی تربت جام ایجاد می‌شود.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 105 تاريخ : چهارشنبه 25 دی 1398 ساعت: 12:42

ایسنا/مازندران کلنگ ساختمان دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان نور با حضور علیزاده نماینده وزارت مسکن و شهرسازی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار نور، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان، دکتر مهدی عابدینی رییس و مدیر بیمارستان امام خمینی (ره) و دیگر مسئولین بر زمین زده شد.

مهدی عابدینی عصر دیروز در مراسم کلنگ زنی ساختمان دیالیز بیمارستان امام نور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه ساختمان فعلی دیالیز بسیار قدیمی است با پیگیری انجام شده جهت رفاه حال بیماران دیالیزی ساختمان جدید در برنامه احداث قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ساختمان دیالیز با مساحت ۴۰۰ متر مربع در یک طبقه با اسکلت بتونی بنا می‌شود.

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) نور خاطرنشان کرد: ساختمان دیالیز شامل ۱۹ تخت بستری، یک تخت ایزوله، ایستگاه پرستاری، اتاق پزشک، اتاق تهیه آب RO، اتاق UPS، سرویس‌های بهداشتی، اتاق رختکن کادر، غذاخوری، اتاق کثیف، انبار، اتاق تاسیسات و پذیرش تعبیه شده است.

عابدینی یادآور شد: با توجه به اینکه این ساختمان به صورت دائم ساخته می‌شود، پس از تکمیل ساختمان اصلی بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی این ساختمان دیالیز به کاربری دیگری تبدیل خواهد شد.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 75 تاريخ : سه شنبه 10 دی 1398 ساعت: 14:25

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر طراحی نقشه راه همکاری دو کشور ایران و پاکستان گفت: چارچوب همکاری در آینده‌ای نزدیک نهایی خواهد شد و تعدادی از دانشگاههای علوم پزشکی ایران این مسئولیت را خواهند داشت تا در زمینه تربیت دانشجو و تبادلات علمی و گسترش پژوهش ها با پاکستان همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در بازگشت از سفری که به پاکستان داشت هدف از این سفر را تدوین چارچوب همکاری در زمینه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات عنوان کرد و گفت: در این سفر سعی شد مقدماتی برای طراحی نقشه راه دو کشور در زمینه توسعه همکاری های مرتبط با سلامت فراهم شود.

وی همچنین از بازدید هیات ایرانی از مراکز علمی و درمانی پاکستان و دیدار با مقامات این کشور خبر داد و گفت: در این سفر در دیدار با دکتر ظفر میرزا مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در خدمات بهداشتی و برخی مقامات سلامت این کشور گزارشی از وضعیت آموزش، پژوهش، ارائه خدمات و همچنین برنامه کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور ارائه شد.

لاریجانی افزود: مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در خدمات بهداشتی ضمن استقبال از برنامه های جمهوری اسلامی ایران در حوزه کنترل بیماری های غیرواگیر، بر لزوم استفاده پاکستان از تجارب کشور و پیاده سازی برنامه هایی مشابه در این کشور تاکید کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در این دیدار ضمن بررسی توافق های صورت گرفته و ظرفیت های موجود دو کشور، بر استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف تاکید شد.

به گزارش وبدا، دکتر لاریجانی با اشاره به بازدید از دانشگاه آقاخان پاکستان و دیدار با برخی اساتید این دانشگاه گفت: همچنین از موسسه همدرد که در زمینه طب سنتی فعالیت می کند بازدید به عمل آمد.

وی از ملاقات با انستیتوهای علوم پزشکی پاکستان سخن گفت و اظهار داشت: در ملاقات با دکتر ارشد تقی رییس نظام پزشکی پاکستان ضمن اشاره به ظرفیت های ایران در آموزش علوم پزشکی، مقرر شد الگویی برای تحصیل پزشکان پاکستانی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، در قالب سیستم دانشجویان بین الملل طراحی شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران برترین کشور منطقه در تحقیقات علوم پزشکی است، گفت: در ملاقات با دکتر صائمه حمید معاون دانشکده فاطمه جناح بانوان پاکستان در زمینه تقویت همکاری های پژوهشی و علمی تاکید شد. همچنین بازدیدی هم از مرکز برنامه ریزی دارویی پاکستان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ایران و پاکستان برنامه هایی برای حمایت از فقرا دارند، گفت: امیدواریم با به اشتراک گذاری تجارب و همکاری ها بتوانیم این برنامه ها را گسترش دهیم.

دکتر لاریجانی با اشاره به ملاقات با دکتر سامیه نشتر مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در مبارزه با فقر و محافظت اجتماعی افزود: در این دیدار راهکارهای همکاری دو کشور در زمینه کاهش فقر و آسیب های اجتماعی بررسی شد و مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه ایران در زمینه آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی پیشرفت های قابل توجهی داشته، از تمایل این کشور برای گسترش همکاری های فی مابین سخن گفت.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 96 تاريخ : سه شنبه 10 دی 1398 ساعت: 14:18

مسوول فرهنگی فدراسیون فوتبال می‌گوید فرزندان تاج به آن‌ها متوسل شده بودند تا از تاج بخواهند کم‌تر کار کند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین زمان آبادی، مسوول فرهنگی فدراسیون فوتبال ظهر دوشنبه در حاشیه جلسه هیات رییسه این فدراسیون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاج جانباز بود و از جانش مایه گذاشت. این جانبازی تاج به ‌گونه‌ای بود که هر گاه در مرکز ملی بود، ابتدا به ایفمارک می رفت و تست آمادگی می‌داد. یک بار که با هم به پل طبیعت رفته بودیم، او نمی‌توانست پایین بیاد؛ فشار زیادی به او آمده بود.

او ادامه داد: انواع و اقسام فشارهای ملی روی تاج بود. نمی توانستیم ارز را منتقل کنیم و تمام مربی‌های خارجی ما به مشکل خوردند. به ایشان فشار آورده بودند که تاج باید از مجلس برای انتقال پول مجوز بگیرد. شرایط به‌گونه‌ای شده بود که باید چمدان پول را انتقال می دادیم و حتی در قضیه انتقال پول استراماچونی به ایتالیا به مشکل خورده بودیم و فشار زیادی به تاج آمده بود.

زمان‌آبادی افزود: فضایی که فوتبال ما داشت فشارهایی دیگری بود که روی تاج آمده بود. حمله قلبی تاج برای بار نخست در ترکیه رقم خورد و بعد از آن هم او دائما تحت فشار بود و تاج هم نمی‌توانست در مکان‌های مهم حضور پیدا نکند زیرا وظیفه‌ رییس فدراسیون این بود.

او در حاشیه انتخاب جانشین برای تاج گفت: هیات رییسه می‌تواند یک سرپرست برای فدراسیون بگذارد و مشکلات گفته شده برای انتخاب رییس بعدی است. هیات دولت باید اساسنامه فدراسیون را تصویب کند و اگر این اساسنامه تصویب شود، تمام این مشکلات حل خواهد شد. فکر می‌کنم اساسنامه فدراسیون فوتبال ۵ ماهی است برای هیات دولت ارسال شده اما اساسنامه سایر فدراسیون‌ها که دیرتر از فدراسیون فوتبال ارسال شد، تصویب شده است. دلیل تصویب نشدن اساسنامه فدراسیون فوتبال، نقطه نظراتی است که فیفا درباره فدراسیون فوتبال دارد و صحبت درباره آن متوقف شده است اما اگر تصویب شود، تکلیف بازنشسته‌ها مشخص شده‌اند.

مسوول فرهنگی فدراسیون درباره سلامتی تاج گفت: حتی بچه‌های تاج به ما متوسل شدند که به تاج بگوییم کم‌تر کار کند زیرا برای سلامتی‌اش ضرر دارد. ما هم بارها به او گفتیم که وضعیت جسمانی او حالت مطلوبی ندارد و باید مراقب جانش باشد زیرا جانش در خطر است. پزشک به او گفته بود کمتر کار کن و پول کم‌تر بگیر و تاج گفته بود که من اصلا پولی نمی‌گیرم.

او درخصوص شرایط ویلموتس و مشکلات تیم ملی گفت: از زمانی که ورزش ما وزارتخانه‌ای شد هرکسی وظیفه خود می‌دانست که دخالت کند و مجلس ما هم تصمیم گرفت بر اساس مصوبه نظارتی، دخالت کند و این دخالت‌ها سلیقه‌ای است. اظهارنظرها، مطبوعات و فشارهای مالی باعث می‌شود که یک نفر مثل تاج جانش به خطر بیفتد.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 99 تاريخ : سه شنبه 10 دی 1398 ساعت: 14:10

نرسیدن ارز به دست واردکنندگان ایرانی باعث رشد بدهی آنها به شرکت‌های داروسازی شده است.

به گزارش ایسنا، در جدیدترین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، اعضای این کمیسیون به بررسی شرایط این حوزه در تبادلات تجاری با طرف‌های خارجی پرداختند و همچنان یکی از اصلی‌ترین مشکلات آنها، وصول نشدن مطالباتی است که از سال قبل باقیمانده و هنوز تکلیف آنها روشن نیست.

ابوالفتح صانعی - نایب رییس این کمیسیون - درباره شرایط پیش آمده توضیح داد: بلاتکلیفی پرداخت بدهی ۲۸۷ میلیون یورویی ۱۵۳ شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی به شرکت‌های خارجی همچنان ادامه دارد و این مساله پس از مصوبه ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت مبنی بر تعیین نرخ۴۲۰۰ تومانی برای ارز دولتی پدید آمده است.

وی در ادامه به نامه‌نگاری‌هایی که برای حل این مساله با معاون اول رییس‌جمهوری، مقامات وزارت بهداشت و بانک مرکزی صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: به رغم مکاتباتی که صورت گرفته و نامه رفع این تعهد به بانک مرکزی هم ابلاغ شده اما این مساله هنوز حل نشده است. در واقع، این مکاتبات و پیگیری‌ها منجر به نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت به بانک مرکزی در خردادماه سال جاری شد که وصول ۱۸۴ میلیون یورو بابت پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی را تایید ‌می‌کرد. اما این درخواست اجرایی نشد.

محمود نجفی عرب – رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چرایی شکل‌گیری این مشکل توضیح داد: سال گذشته دولت در دستورالعمل‌های متفاوتی، شرایط واردات و صادرات و نحوه دریافت ارز را تغییر داد. یکی از اتفاقاتی که با این تفاوت تصمیم‌گیری رخ داد، ممنوع شدن واردات کالاهای بهداشتی بود و همین امر باعث شد بسیاری از واردکنندگان رسمی که با طی کردن مراحل قانونی کالای خود را به گمرک وارد کرده بودند، نتوانند کالای خود را ترخیص کنند و همین موضوع برای آنها زیان به بار آورد و تعدادی از آنها در تسویه بدهی خود به شرکت‌های خارجی با مشکل مواجه شدند.

به گفته وی، محدودیت‌هایی که در تخصیص ارز وجود دارد نیز بعضا زمان انجام معامله و انتقال پول را بسیار طولانی کرده است و تداوم این شرایط باعث افزایش فشار بر فعالان بخش خصوصی و زیان ده شدن آن‌ها می‌شود و این مسئله به نفع صنعت داروی کشور نخواهد بود.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 98 تاريخ : يکشنبه 1 دی 1398 ساعت: 14:37

ایسنا/آذربایجان شرقی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که اصلی‌ترین راهکار عملیاتی کردن بیانیه گام دوم در دانشگاه و موسسات علمی، تبدیل آن به برنامه و سیاست است، افزود: در این رابطه نیز اصلی‌ترین نقش را ما ایفا می‌کنیم و نقشه راه هم باید مشخص شود.

حجت‌الاسلام یوسف خیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که گفتمان‌های ماندگار و پایدار، برآمده از دغدغه و مسایل اجتماعی هستند، گفت: وقتی موضوعی به دغدغه مردم و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود و در رابطه با آن احساس مسئولیت وجود داشته باشد، بطور یقین آن موضوع نیز پیگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم، بر موضوعاتی تاکید کرده‌اند که مسئله مردم و جامعه است، افزود: عدالت، مبارزه با فساد، معنویت و اخلاق و... از جمله این تاکیدات بوده که از دغدغه‌های مردم نیز هست.

وی با بیان این‌که امید نیز یکی از دغدغه‌های جامعه است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید کرده‌اند، افزودسازمان جهانی بهداشت، شادی و امید را یکی از شاخص‌های سلامت معنوی مطرح می‌کند، از این رو برای تضمین سلامتی جامعه باید به این نکات که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز آمده، توجه کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: از آنجایی که مطالب مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب برآمده از دغدغه‌های مردم است، از این‌رو می‌تواند به گفتمان پایدار و ماندگار تبدیل شود، برگزاری نشست ها، کرسی های آزاد اندیشی، راه‌اندازی دبیرخانه‌ها و سفرای علمی و... نیز در دانشگاه انجام می‌شود که در راستای تبیین مبانی معرفتی و فلسفی بیانیه گام دوم لازم است.

وی افزود: در این راستا "همایش گام‌های عملی برای بیانیه گام دوم انقلاب" را جهت پذیرش مقاله، در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با مشارکت دانشگاه‌ها و حوزه علمیه برگزار خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که تغییر در محتوای دروس نیز از جمله وظایف ما بوده و باید توجه کنیم که موارد مهم بیانیه گام دوم انقلاب، تا چه میزان در دروس دانشگاه و مدارس گنجانده می‌شود، گفت: نشریه مرکز بینش و علوم سلامت و معارف اسلامی را نیز در این راستا چاپ خواهیم کرد تا نه تنها برای داخل، بلکه برای مخاطبان خارج کشور نیز سبک زندگی اسلامی را نشان دهیم.

خیری با تاکید بر این‌که برای گفتمان سازی، توجه به ابزار رسانه لازم است، افزود: اصلی‌ترین راه برای گفتمان سازی، فرهنگ سازی است که در این خصوص نخبگان فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی جامعه بسیار موثر هستند و می‌توان از ظرفیت این قشر در راستای گفتمان سازی و فرهنگ سازی قدم برداشت؛ البته برخی قدم‌ها در این رابطه برداشته شده و برخی نیز در حال انجام است.

وی با تاکید بر این‌که درگیر کردن نخبگان و جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب راهکار دیگری برای عملیاتی کردن آن است، گفت: در این خصوص باید بروکراسی‌های اداری را کنار زده و با مدیریت جهادی حرکت کنیم؛ همچنین باید به عنوان میثاق جمعی، کاری کنیم که همه در این خصوص احساس تعهد کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که تدوین و به روزرسانی کتب نیز در این رابطه بسیار ضروری است و مرکز بینش در راستای همین هدف راه اندازی شده است، گفت: انگیزه هم نقش اساسی در این خصوص دارد که باید در دانشگاه ایجاد شود.

وی با تاکید بر این‌که اصلی ترین وظیفه دانشگاه گفتمان سازی در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب است، افزود: دانشگاه‌ها در کنار حوزه های علمیه باید در راستای این گفتمان سازی پیشگام باشند.

 

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 79 تاريخ : يکشنبه 1 دی 1398 ساعت: 14:29